mandag den 26. august 2013

Toplækker og cremet græskarsuppe

For et par år siden postede jeg en opskrift på en græskarsuppe, men jeg synes godt lige den kan blive delt igen. I går havde jeg nemlig "slagtet" havens første modne hokaido græskar, som blev lavet til suppe med bl.a. naboens æbler og egne løg fra haven. Sikken fryd og sikken smag.

Græskarsuppe
(ca. 4 personer)

- 1 kg. græskar (ca. 1 hokaidogræskar af en pæn størrelse)
- 1 æble i tern

- 1 spsk olivenolie
- 1 dl saltede peanuts
- 2½ dl appelsinjuice (alternativt kan du putte 2 skrællede appelsiner i og tilføje lidt vand)
- 7½ dl vand
- 1 spsk timian
- 2 løg i tern
- 2 fed hvidløg i skiver
- 1 spsk stærk karry
- saften fra en citron

- to friske røde chilier
- en omgang salt og godt med friskkværnet peber
- evt. 25 g. skrællet frisk ingefær i tern (alternativt kan ingefærpulver anvendes) 

- 2 boullionterninger (kan udelades, hvis man er modstander af boullion)

Halver græskarret og skrab kernerne ud. Det er nemmest at skære hele græskarret halvt over, fjerne skrællen med en kniv og så skære kødet i tern (man kan faktisk også spise skrællen). De andre ingredienser skæres også i tern - bare store grove tern, for det skal alligevel blendes.
Græskar, æble, løg, hvidløg, chili, peanuts og timian (og evt. ingefær) steges i en gryde med olien - det skal ikke tage farve, bare steges let.
Tilsæt karry og lad det riste med i kort tid.
Tilsæt juice og vand og lad suppen simre til alt er mørt - omkring 20 minutter.
Blend suppen (jeg anvender en stavblender) og smag til med citronsaft og salt/peber.
Personligt synes jeg at chili og peber komplimenterer det søde græskar godt og jeg krydrer den derfor rigeligt.

 
P.s: du kan spise alle græskar, også dem man laver halloween udskæringer på. Der er bare forskel på hvor delikate de er. En af mine yndlings er hokaidogræskarret.

P.s.s: hvis man skulle pimpe retten kunne man servere dem med hakkede salte peanuts på toppen og hertil et rustisk brød. Men jeg er mest til simpel mad og nyder derfor ofte bare suppen som den er.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar