fredag den 16. januar 2015

Når forældrene skal overleve...

I starten handlede alt om babys ve og vel. Fik han nok at spise, fik han sovet nok, havde han nok tøj på eller for meget tøj på, ville han dø af at ligge på maven eller falde ned, hvis man vendte sig bort fra puslebordet et kort øjeblik... Bekymringerne var mange og al ens vågne tid blev brugt på at regne babys behov ud og tilpasse dagen til ham.

Nu fylder han 4 måneder om 5 dage og fokus er selvsagt stadig på ham. Det er stadig hans behov der kommer først, men nu har vi opdaget noget... Vi har opdaget, at det nu også handler om, at forældrene skal overleve - eller måske især mig, som går hjemme med ham døgnet rundt. Jeg skal også overleve den manglende søvn og de glemte måltider. Jeg skal også have tid til at komme i bad og pleje mig selv. Jeg skal også prioritere at komme ud af huset og møde andre mennesker og ikke kun snakke med baby dagen lang. Jeg skal også overleve.

Jeg synes, jeg er blevet bedre til at prioritere mit eget ve og vel og ikke kun babys. Jeg vil i bad hver morgen. Det lykkes altid på en eller andet måde. Ofte ved at bettemanden underholder sig selv på sansegyngen imens - må dog snart finde en anden løsning, for lige pludselig kan han jo rulle. I weekenden tager manden ham nu om morgenen, mens jeg er i bad og spiser morgenmad. Hvor er det dog befriende igen at kunne barbere ben eller bruge en lækker skrubbesalt, uden at skulle skynde sig. Vi er nu startet til babysvømning og vi går en tur udendøre hver dag - pånær i øsende regn eller sne. Det kan være hårdt og tidskrævende, at skulle finde tid til at tage sig af sig selv også. Men jeg kan mærke, at det bliver godt i det lange løb. I går var jeg ved frisøren, hvilket jeg ikke har været siden start oktober. Det er pænt længe, når man har en korthårsfrisure. Bevares lillemanden nåede at overgylpe to sæt tøj (og havde ikke flere med). Men han klarede det fint og hang på fars arm, mens mors lokker røg af. Bonus: når man er meget korthåret er hårtørringen også overstået på ganske kort tid - så man kan komme ud og redde sønnike fra sansegyngen.

Så fremover skal vi alle tre overleve, ikke kun bettemanden...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar