tirsdag den 2. december 2014

Levende lys eller ej...

Jeg bruger generelt ikke så mange stearinlys og det plejer primært at være i julemåneden, at lysene bliver tændt (som veganer plejer jeg at bruge paraffinlys). Vi plejer da så til gengæld også at have gang i både olielamper og kalenderlys. Men som de fleste efterhånden ved, så er levende lys inden døre vældig usundt.

Men heldigvis er der andre muligheder, hvis man alligevel ønsker hyggen fra lysene. Med LED lys får man den hyggelige stemning uden brandrisiko eller røg. Levende lys kan irritere luftvejene via den os de udleder. Statens Byggeforskningsinstitut fortæller, at stearinlys har den højeste koncentration af ultrafine partikler (240.000 partikler/cm3). Til sammenligning, så ligger cigaretter helt nede på en 3. plads.
Hvis jeg går op i, at man ikke ryger i samme rum som Charlie, så bør jeg heller ikke tænde en masse levende lys.
LED lysene kan købes flere steder efterhånden, bl.a. Julepynt har et stort udvalg. Jeg vil i hvert fald skrive nogen på ønskelisten.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar