torsdag den 1. januar 2015

Godt nytår

I går fejrede vi vores første nytårsaften som forældre. Vi er ikke de vilde festaber, men det var alligevel lidt mærkeligt, bare at være hjemme os tre. Men vi hyggede os og lavede god mad. En lækker og spicy tom yum suppe til forret, grøntsagswok med ris til hovedret og til dessert frugt og is med cookies. Vi havde alle tre nytårshatte på (i kort tid i al fald) og der var pyntet op med tacky nytårspynt, præcis sådan som vi bedst kan lide det. Lillemanden gik kold omkring kl. 22, hvilket er et par timer tidligere end han plejer. Så da klokken blev 23:15 begyndte jeg at gøre klar til at gå i seng. Jeg vidste, at hvis han fik lov til at vågne op nede i stuen, så ville han bare blive lysvågen og legeklar. Så planen var at liste ovenpå med ham, så snart han vågnede, amme ham og smutte i seng. Vi troede ikke, at han ville holde til efter midnat, men det gjorde han. Så kl. 00 kiggede vi på fyrværkeri ud af vinduerne, mens lillemanden sov fra alle bragene. Vi drag et glas alkoholfri "champagne" og omkring 00:45 vågnede den lille. Vi smuttede ovenpå, han spiste og så krøb vi i seng. Det var en hyggelig aften med god mad og filmhygge. Men jeg kan ikke sige mig fri for at glæde mig til næste år, hvor han er lidt større.

I går var det også præcis et år siden, at C blev lavet. Og sikke meget der er sket siden. Et par uger efter hjemkomsten fra nytårsturen til Berlin, stod jeg med en positiv graviditetstest i hånden - et længe ventet resultat. Tiden i starten med kvalme og at skulle holde det hemmeligt, indtil jeg havde været til gennemscanning, var lang. Men så gik det hurtigt. Pludselig havde jeg en kæmpe mave og gik på barsel. Så kom der nogle lange dage og til sidst gik jeg bare og ventede på, at han ville melde sin ankomst. Den 21. september blev vi så forældre og hold nu op, hvor har det været en hård og fantastisk omgang. Der er blevet grædt mange tårer af både glæde og fortvivlelse. Det er stadig hårdt, men han er allerede blevet 200% bedre end i starten. Det var en hård start med en utrøstelig baby indtil omkring 6-8 ugers alderen, men siden da går er det langsomt gået fremad. Vi har nu en baby, som snakker og pludrer, som er glad for at sidde op (med hjælp) og som meget gerne vil følge med i alt. Han kan stadig blive ked, men nu er det primært, når han kæmper mod at overgive sig til søvnen. Han er blevet meget bedre til at lægge på maven (selvom vi fortsat træner hårdt), men han gider stadig ikke rigtig sut - vores fingre og hans egne er langt bedre. Han forsøger ihærdigt at gribe fat i ting og når det lykkes puttes de prompte i munden. Et af de bedste steder i verden er fortsat mors bryst eller skulder, hvor han gerne vil hænge, når han er ked eller træt. I det nye år skal han træne mere i at ligge på maven og i at sove i liften om dagen - nogen sover stadig på maven på sofaen, fordi mor her ikke kan tage sig sammen til at øve det andet, men skal nok... Og jeg skal øve mig i at komme ud af huset. Jeg har fået en mærkelig og voldsomt hæmmende blokade mod at gå ud med ham. Jeg er sikker på, at han bliver ked efter kort tid og at jeg ikke har mulighed for at trøste ham, når vi står midt ude i ingenting. Det er en klar ulempe, at det er vinter, for jeg har ikke lyst til at hive brystet frem ude i det fri - det bliver jo til frossen milkshake. Vi har været ude et par gange på det sidste med far, hvor det faktisk er gået rigtig godt. Han har kørt os i bil til fx Ikea eller Emporia, hvor C så har siddet i en bæresele. Det er gået godt, men jeg kan også se, at han ikke skal være afsted for længe sådanne steder, da han virkelig bliver overstimuleret. Men det er også de dage, hvor jeg er gladest. Når jeg har rykket en grænse og når jeg har turdet komme uden for huset. Så det arbejder jeg videre på.

Jeg forudser et spændende 2015 med en søn som kommer til at lære at rulle, sidde, spise mad, kravle og gå. Han kommer til at starte i förskola/dagis og jeg skal begynde på arbejde igen til oktober. Jeg er sikker på, at året kommer til at gå alt for hurtigt. Jeg glæder mig til han bliver større, men nyder også tiden, hvor han stadig er lille.

Jeg håber I alle havde en dejlig nytårsaften og at I får et fantastisk 2015.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar