torsdag den 27. november 2014

En lille bitte smule mere modig dag for dag

Lige da vi kom hjem med baby, var jeg mere end bekymret:

- Hver gang han gryntede det mindste om natten, kastede jeg mig over liften og tog ham straks op (jeg må have afbrudt hans søvn en del gange den første tid).
- Hvis der var bare den mindste mistanke om stort eller småt i bleen, blev den straks skiftet.
- Hvis der kom den mindste gylp eller andet på tøjet, blev det straks skiftet.
- Hvis jeg skulle i bad, sad jeg gerne flere timer og ventede til lillemanden faldt helt i søvn, før jeg som en lydløs ninja, tændte babyalarmen og listede ud i verdens hurtigste bad.
- Hvis lillemanden var faldet i søvn på mit bryst eller skulder, lod jeg ham gerne sove der, indtil han vågnede af sig selv. Ofte med det resultat, at jeg ikke fik frokost.
- Hvis han sov i liften i stuen og jeg stod i køkkenet en håndfuld meter væk, for at lave mad, stod jeg med babyalarmen. Tænk hvis emhætten overdøvede hans grynt.

Nu er han 9,5 uger og tingene har ændret sig betydeligt:

- Han skal komme med nogle ret reele grynt/græde, før han bliver taget op af liften om natten.
- Hvis jeg sidder med ham om natten og han netop er faldet i søvn, men egentligt burde have fået en ren ble, så lægger jeg ham altså i liften alligevel. Og nej, hans numse er ikke blevet rød.
- Hvis jeg skal i bad, foretrækker jeg fortsat, at han sover. Men han er også blevet så god til at underholde sig selv, at han kan ligges i sin tremmeseng eller på sansegyngen, hvor han fører lange samtaler med sine uroer. De "lange" bade er dog fortsat forbeholdt weekenderne, hvor manden er hjemme.
- Hader at skifte tøj, så hvis det er en lille gylpplet eller lignende, får den lov til at lufttørre eller får en hurtig tur med føntørren. Og nej, hvis der er risiko for at han bliver kold, får han naturligvis en ren dragt på.
- Hvis han falder i søvn på mig, får han nogle gange lov til at blive liggende, men han bliver lige så tit lagt på sofaen. Her sover han så fint på maven, hvilket dog er upraktisk, da man skal holde øje med ham.
- Babyalarmen bruges nu kun, hvis han er bag lukkede døre.

Det er en kombi af, at han nu har det meget bedre og at jeg er blevet langt mere tryg og rolig i rollen som mor.

Nu mangler vi bare at blive seje til at komme ud af huset. Men små skridt af gangen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar