onsdag den 4. september 2013

Veganer på Mallorca

Som altid før en rejse, havde jeg tjekket mine muligheder på Happycow, som er en online database over veganske, vegetariske eller veg* venlige spisesteder og butikker. Det er en ret genial side, hvor man bare taster ind hvor man befinder sig og hvad ens præferencer er. Inden vi tog afsted havde jeg desuden downloadet et off-line kort over Mallorca med app'en ForeverMap. Dette gjorde, at jeg kunne bruge telefonens gps og kortet uden at skulle være online og bruge dataroaming, hvilket kan ruinere en i udlandet.

Nedenfor er blot nogle af de steder, vi spiste. Der findes yderligere en håndfuld veg* spisesteder, men min bedstemor var ikke helt så begejstret som jeg, for at gå rundt og lede efter stederne. Men et par veg* steder blev det da til.

Generelt fik jeg en del paella og grøntsagspizzaer. Maden var udmærket, men især de steder, som jeg havde fundet over Happycow var jeg begejstret for.

Mallorca er et ret turistet sted og det var derfor nemt at begå sig på enten engelsk eller tysk, og forklare hvad man spiser/ikke spiser. Skulle man dog komme ud for sprogbarrierer, vil jeg opfordre til at man har et Vegan Passport med. Det er ganske simpelt genialt og er lige til at have med i lommen.

Paella med ris, hestebønner, ærter, løg, peberfrugt og grønne pralbønner.
Pasta penne arrabiata (sauce med hvidløg, peberfrugt, chili og tomat)
Pizza uden ost
Burritos med fyld af grøntsager og guacamole. Ris, bønner og salat on the side og taco chips med salsa til forret

Ziva
Plaza de la Navegacion 11A
- raw food take away sted
- lige ved Parque de la Feixina
- man-lør kl. 8-18

Fint lille sted lidt væk fra centrum. Der er kun få siddepladser, da det hovedsageligt er et takeout sted. Meget venligt og hjælpsomt personale. Ret dyrt som råfood nu engang er. Frisk og lækker mad, især sushi rullerne var et hit hos undertegnede.



"Tortillas"
"Lasagne"
"Sushi ruller"

Super C juice med grape, appelsin og citron
Dehydrerede kiks med "ost"


Bon Lloc
Calle Sant Feliu 7
- vegetarisk restaurant, altid veganske muligheder
- man-lør kl. 13-16

Et spisested af den lidt "finere" slags. Ikke noget prætentiøst, men lækker indretning og flotte anretninger. Maden var velsmagende og indbydende og man fik 4 retter for kun 15 euro (112,-). Der var 2*4 retter at vælge mellem, som man så selv sammensatte. Det var klart min bedste madoplevelse på turen, og med den centrale placering, bør man lige kigge forbi.


Den ene forret: friskpresset melon og gulerodsjuice

Den anden forret: kartoffel- porresuppe
Hovedret: tofulasagne
Dessert: chokoladekage med appelsinsauce

Lo Vegano
C/Porta de Mar 8
- man-fre kl. 10-14 og 16:30-20
- lør kl. 10-14
Dette er Palmas første veganske butik og sikke en fryd at kunne gå på opdagelse i denne fine lille butik på en varm sommerdag og udvælge lækre chokoladebarer fra køleskabet. De fleste varer var tyske og det tror jeg også ejerne var (der er en del tyskere på Mallorca).








Mercat d'Olivar
- en torvehal med forskellige afdelinger med fisk, kød og frugt og grønt
En ret stor bygning fyldt med lækre friske råvarer. Man må ikke selv røre ved varene, men skal afgive bestilling til en af de hurtigsarbejdende kvinder bag bunkerne af abrikoser, kirsebær og vindruer. Et oplagt sted at gå hen, for at købe frugt og grønt, da jeg oplevede at udvalget ellers ikke var så stort.

 





Noodle Bar
Plaza dén Salvador Coll 10
Dette sted faldt vi tilfældigvis over, men jeg synes de skal nævnes i guiden, da der på deres menukort stod, at man kunne spørge tjeneren efter de veganske muligheder. Stedet var stilrent og hyggeligt på samme tid og ligger lige midt mellem to af gågaderne, så det er et oplagt sted at spise frokost midt i shoppingen.


Lækre små sprøde forårsruller til forret
Grøntsager med nudler til hovedret (jeg fravalgte tofu). Min bedstemor gik i panik, da hun indså, at hun skulle prøve at spise nudler med spisepinde. Okay, det lykkedes hende at spise, men ikke med pinde, men med pind!

 Vitamin
- tæt på hjørnet af Carrer de Jaume II og Carrer de Les Monges
- fin lille juicebar, som tilbyder friske juicer og smooties. Der står noteret hvilke smootier der indeholder mælkeprodukter.



Jeg fik en smootie med banan, bær, passionsfrugt og acai

Ingen kommentarer:

Send en kommentar