lørdag den 7. september 2013

Dansk Vegetardag 2013 - den første

Den Internationale Vegetardag falder den 1. oktober, men når man er bosat i Danmark, kan vejret på den tid af året være tvivlsomt. Derfor har vi fra i år valgt at fejre Dansk Vegetardag den sidste lørdag i august - altså for præcis en uge siden.

Der ankom en del allerede mellem 9 og 10 for at hjælpe med at sætte pavillioner og borde op. Arrangementet forløb officielt fra 10-15 på Højbro Plads i København. Ved 10tiden var det meste ved at være klart og det var mest de æstetiske detajler, der blev kælet for.

Det blev en virkelig vellykket dag med mange glade frivillige og mange forbipasserende, som var åbensindede, nysgerrige og villige til både at smage og høre.

Det er 3. år jeg er med (de to andre år har vi fejret den internationale dag) og jeg synes arrangementet bliver bedre år for år. Dog synes jeg stadig der er plads til forbedringer og optimeringer, hvorfor jeg nu har meldt mig til DVFs (Dansk Vegetar Forening) aktivitetsudvalg. Jeg glæder mig til at være med til at sætte mig præg på fremtidige arrangementer.

Hvem var så med?
- Dansk Vegetar Forening
- Mad med Medfølelse
- Go Vegan
- VIK, Vegetabilsk Indkøbs Kooperativ
- Omnivegan
- Anima og Dyrenes Alliance
- Ambrosias Have
- Miriam fra Friske Spirer

Dyrenes Alliance og Anima uddelte over 1000 smagsprøver af Veggynessprodukterne fra Irma (veganske køderstatninger lavet på hvedeprotein). De havde tændt op i en grill og kæmpede en brav kamp for at følge med efterspørgslen på smagsprøver.

Hos Go Vegan kunne man få tilfredsstillet den søde tand, for de bød på både vanillekage, drømmekage, syndig chokoladekage og lækre peanutbuttercookies. Der var stor rift om kagerne og jeg nåede også at få givet et par klistermærker, blogreferencer og foldere med på vejen.

Hos Dansk Vegetarforening kunne man smage de forskellige Naturli plantemælke (havre, ris, soja, soja med vanille og soja kakao). Vi stod vitterligt konstant og måtte hælde op i de små glas. Vi løb tør for glas efter et par timer og jeg måtte i Irma efter flere. Vi præsterede faktisk at løbe tør igen efter et par timer. Så det var populært.

Ved 15tiden begyndte vi at pakke sammen og når man er så mange, går det hurtigt. De overskydende plantemælke og pyntegrøntsager blev fordelt mellem de frivillige og så bød Dansk Vegetarforening på en hotdog fra DØP til de frivillige.

Mit bidrag til dagen var kokostoppe, en hjælpende hånd hos DVF og Go Vegan og en artikel til DVFs medlemsblad om dagen.

Billederne nedenfor er delvist mine egne, delvist fra Vegan Rebel bloggen og delvist fra Mad med Medfølelses facebook side.

























 


 

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar