mandag den 8. juli 2013

Rabarber på hjernen

Sidste søndag høstede jeg mine rabarber. Jeg opdagede dog lidt sent, at jeg kun havde mandagen til at gøre noget ved dem, så jeg brugte 4 timer mandag aften på at lave chutney, sirup og kage. Der var flere ting jeg gerne ville have prøvet, men jeg løb tør for rabarber efter 5 kg.


Jeg brugte 2 kg. rabarber til at lave Camilla Plums rabarberchutney med lakrids.

Rålækker chutney med lakrids
- 2 kg. rabarber
- 600 gram sukker
- 2 dl æbleeddike
- en stor kanelstang
- 1 spsk hele korianderfrø
- 10 kardemommekapsler, let knust
- 1 spsk spidskommen, hel
- 2 laurbærblade
- 2 spsk lakridsrodspulver fra Urtekram (originalt skulle der bruges 4 spsk skåret lakridsrod, som kan købes i helsekostbutikker)
- 3 tørrede chilier
- 2 muskatblommer
- 3 snackpebre
- 2 spsk hele sennepsfrø

Rabarber skæres i ca 1 cm store stykker og det hele kommes i en bradepande og stilles i ovnen ved 175 grader. Her skal det stå og koge ind, mens man ca. hvert 20. min holder øje med, at det ikke branker. Det tager mindst en time. Hvis det begynder at branke, kan man lægge sølvpapir over, men kun løst. Man kan smage til med sukker eller eddike ca. halvvejs.

Jeg havde det til at stå i ovnen i 1 time og 10 min og rørte i det hvert 20. min. Jeg fiskede kanelstænger, chilier og laurbærblade op og kom chutneyen på glas, og henkogte dem. Den er virkelig lækker og meget nem.



Den anden chutney var med rødløg og rosiner. Denne blev jeg knap så tilfreds med, da jeg synes løgene var for sprøde. Men spist skal den nok blive.

Kagen er den klassiske opskrift, som er lånt fra Luna's blog, den er nemlig altid en sikker vinder.



Slutteligt lavede jeg også to flasker sirup. 

Rabarbersirup
- 1 kg rabarber
- 600 gram sukker
- 2 vanillestænger eller vanillepulver
 
Det hele kommes i en gryde og koges indtil rabarberen er kogt ud. Herefter sies "kødet" fra og væsken koges ind, til den har fået en tyk sirup konsistens. Smager virkelig godt henover en omgang is.
 

Henkogning?
 
Alle mine glas blev rengjort ved først at blive skoldet med kogende vand og hernæst blive brændt (med ukrudtsbrænderen, well den lå allerede i køkkenet). Man kan også sterilisere dem i ovnen, med sprit eller med atamon.
 
Da jeg jo havde lavet langt mere, end jeg kunne nå at spise, og da jeg gerne vil gemme noget til "dårligere tider", henkogte jeg glassene. Dette gøres ved at fylde de rene glas helt op til kanten med fx. chutney. Herefter skrues låget meget let på. Det er vigtigt, at det ikke strammes, da overtrykket skal kunne komme ud. De stilles så i ovnen ved ca. 110 grader indtil indholdet bobler. Så tager man glassene ud og skruer lågene på og sætter dem ind i den nu slukkede ovn, hvor de ligeså stille "køler af". Man har nu skabt undertryk i glassene og hvis de opbevares et tørt, mørkt og køligt sted, kan de holde sig til næst sæson. Hvis man bruger patentglas eller glas med gummiring, skal de lukkes helt fra start af, da gummiet sørger før, at trykket kan komme ud.





Rigtig god fornøjelse med jeres rabarber derude.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar