søndag den 9. august 2015

Bøger med "eget" navn

Charlie er begyndt at interessere sig for bøger - altså på det der bladre-i-pap-eller-træbog-niveau. Han er begyndt at synes, at dyrelydene er sjove og som jeg viste i et tidligere indlæg, så har jeg lavet en personlig pegebog til ham, som han får i fødselsdagsgave.

Forleden var jeg i byen og gik omkring Åhlens Citys børneafdeling fordi der var rabat på deres børnebøger. Her faldt jeg over en bog om Super Charlie, som er en lille lyshåret baby med superkræfter (oplagt!). I Danmark er Charlie ikke er særligt anvendt navn, men i Sverige ligger det på top-10. Jeg havde slet ikke tænkt på, at der sikkert fandtes bøger, hvor hans navn var med i. Man kan få lavet personlige bøger hos fx Min Bedste Bog, men det er jo endnu nemmere, hvis der allerede er skrevet bøger, hvor "han" er med. Indtil videre er der fire bøger i serien og der udkommer en ny 1. september.

- Super Charlie
- Super Charlie och gosedjurstjuven
- Super Charlie och mormormysteriet
- Super Charlie och monsterbacillerna
- Super Charlie och lejonjakten (endnu ikke udkommet)

De er i A4 format, hvilket ikke er så bladrevenligt - heller ikke selvom jeg først tænker, at han skal have dem næste jul. Men de to første er også udkommet i et mindre format, så det tænker jeg at de følgende også kommer til på sigt. Jeg har netop bestilt de to første hjem - well, man kan da aldrig være for tidligt på den med gaverne vel? Og som bonus, så får vi trænet vores svenske lidt.


 
Men... Det fik mig til at tænke på, om der mon var andre bøger hvor navnet Charlie figurerede. Med en hurtig søgning på bogpriser.dk og bokfynd.se fandt jeg frem til en anden serie, som hedder "Charlie og Lola". Det er engelske bøger, hvilket jeg er stor fan af. Børnebøger er nemme at oversætte, mens man læser dem og på sigt, kan vi læse dem sammen på engelsk. Der findes virkeligt mange og nogle få af dem findes også i papbogformat (tror jeg, hehe). Jeg har bestilt to hjem sammen med de to Super Charlie. Glæder mig til at se hvad det er for noget.
 
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Hej Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at du også kan få Charlies egne bøger på dansk:
    https://www.minbedstebog.dk/gclid=CObyyPHZnscCFcIGcwodVy8Hjg
    eks Charlie bliver tingfinder, Charlie og den store skov osv.
    Mange hilsner fra Frederiksberg
    Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Jeg har allerede et link til "Min bedste bog" - er det noget andet end det jeg har linket til, som du tænker på?

      Slet