fredag den 14. juni 2013

Jamen er det ikke dyrt at være veganer

Jeg bliver relativt ofte spurgt, om det ikke er dyrt at være veganer. Det spørgsmål smågriner jeg altid lidt af, for det er det faktisk overhovedet ikke. Det afhænger selvfølgelig af hvad man spiser. Nogle veganere spiser mange soya- og tofuprodukter, eller andre fakeprodukter, hvilket hurtigt kan løbe op. Jeg spiser primært frugt, grønt og tørvarer (bønner, linser, bulgur, kerner, nødder og meget meget mere). Ellers bruger jeg selvfølgelig mange krydderier og nogle konserves ting, såsom hakkede tomater og kokosmælk mm. De fleste tørvarer har jeg næsten altid på lager og der er relativt sjældent at jeg køber ind af dem, så det er primært frisk frugt og grønt jeg bruger penge på til dagligt. 



Her er der faktisk:
- 1 kg nye danske kartofler
- 500 gram blå druer
- 3 citroner
- 1 dansk blomkål
- 1 bakke nektariner
- 500 gram danske jordbær
- 2 kg appelsiner
- 1 pose røde snackpebre
- 1 bundt asparges
- 5 bananer
- 1 kg. øko gulerødder
- 1 bundt radiser
- 1 dansk agurk
- 1 squash
- 2 majskolber
- 1 dansk broccoli
- 1 lille pose danske ærter

Samlet pris: 223 dkr

Det er langt fra det hele der er øko, men en del er dansk. Der er faktisk en hel del mad her og så har jeg endda forkælet mig selv og købt både ærter, jordbær og asparges. hvilket har hevet prisen lidt op. Der er i hvert fald til weekenden over og nok også en dag eller to ind i næste uge.

Her til aften har jeg lavet en wok med nudler, squash, broccoli, blomkål, gulerødder, snackpeber, asparges, frisk ingefær, frisk chili, hvidløg, karry, paprika, kokosmælk og peanuts. Der var til 3 måltider i den omgang. Jeg har gemt en omgang til frokost til i morgen og frosset en ned til en omgang aftensmad en anden dag. 

I morgen spiser jeg frugt om morgenen og i løbet af dagen, frokosten er en rest fra i dag og til aften regner jeg med en frisk salat bestående af salat fra haven, agurk, asparges, squash, gulerødder, radiser og ærter. Hertil nye kartofler og majskolber.

Det er ikke helt så skidt det der med at være veganer ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar