fredag den 14. juni 2013

Ingen kan alt, men alle kan noget

Dette indlæg er ment som inspiration til en "mindre belastende hverdag". Jeg er bestemt ikke hellig, men forsøger at mindske mit "fodaftryk" og vil gerne inspirere andre til at gøre det samme. Min mand plejer, meget demotiverende, at sige, at det alligevel ikke gør nogen forskel, at jeg sorterer affaldet. Men det er bestemt min overbevisning, at ingen kan alt, men at alle kan noget. Derfor tror jeg på, at jeg kan gøre en forskel. Det DU bl.a. kan gøre er, at:

- Sortere affald; vi sorterer plast, pap, papir, farligt affald, batterier, farvet glas, ufarvet glas og metal. 
- Spise mere vegetabilsk og mindre animalsk; jeg spiser vegansk.
- Medbringe indkøbsnet eller rygsæk, i stedet for at købe plastikposer.
- Bruge økologiske og/eller miljøvenlige produkter (plejeprodukter og rengøringsmidler).
- Bruge tørrestativet udendøre (når muligt) og lade tørretumbleren holde en pause.
- Bruge led, spare- eller HUE pærer.
- Gå på loppemarkeder og giv gammelt guld en ny chance.
- Køb lokaldyrket eller økologisk. Jeg vil først og fremmest prioritere danske/svenske varer og hernæst økologi.
- Cykle, gå, løbe eller tage offentlig transport når muligt.
- Lav en køkkenhave eller en urban garden, eventuelt blot nogle krukker med chiller eller friske krydderurter; jeg har en ambitiøs køkkenhave.
- Frys madrester ned, brug dem på madpakken eller smid dem på kompostbunken, hvis du har sådan en.
- Doner dine aflagte ting; bl.a. tøjindsamlinger.

Ovenstående er jo blot forslag til hvad man kan gøre. Listen er ikke udtømmende, men kan være den spæde start på din nye hensynsvisende livsstil.

Ingen kan redde hele verden, men alle kan gøre en forskel. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar