tirsdag den 26. februar 2013

De der eksotiske frugter

Engang imellem (læs: relativt ofte) falder jeg over nye eller velkendte spændende eksotiske frugter i butikkerne. Jeg spiser rigtig meget frugt og grønt og det er altid sjovt at prøve nye ting. 

I weekenden faldt jeg over en pitahaya, også kendt som dragefrugt. Den er simpelthen så smuk med det pink skind og det smukke hvide frugtkød med de mange små sorte kerner. Men smagen lever desværre ikke helt op til det forførende ydre. Den smagte udmærket, men ret neutralt. Men flot er den altså. 





Min morgenmad/brunch i søndags: 3 passionsfrugter, 1 pitahaya og 1 ugli frugt

I går i Føtex faldt jeg over denne skønhed. Der stod ingen navn eller pris, men fik mig forhandlet frem til en flad 10er med kassedamen - det lyder måske dyrt, men normaltvis giver jeg 15 kroner for tre almindelige passionsfrugter og denne her var virkelig stor. Jeg antog, at det var en slags passionsfrugt og jeg havde ret. Det er en stor og flot gylden passionsfrugt. Den er også kendt som maracuja eller gul passionsfrugt.
Den er mere syrlig i smagen end de andre passionsfrugter og når man skærer den over kan man se det flotte grøngule frugtkød, som består af op til 200 bær samlet i eet kernehus. Hvert bær (det hedder det åbenbart) har et sort frø, der kan spises med. Det er dog selve frøkappen, der er svulmet op og geleagtig, som giver den fantastiske smag.
P.s: synes nok den virkede bekendt. Kiggede lige mine billeder fra Hawaii igennem og kan se, at manden og jeg købte sådan nogle ved en vejbod. Mums.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar