lørdag den 29. september 2012

Skifte navn, eller ej...

Som de fleste af jer ved, så blev min mand og jeg viet på vores 10års dag i juli i år. I den forbindelse ville vi gerne kombinere vores navne, hvorfor vi søgte Skatteverket om dette. De afviste imidlertid ansøgningen, da jeg ikke måtte bruge min mands mellemnavn som efternavn. Okay fair nok. De anbefalte os så at søge i Danmark og hvis vi kunne få det godkendt der, så ville Skatteverket godt foretage ændringen.
Så måtte vi ind på Folkeregisteret med en nydeligt udfyldt formular, men det ville de ikke hjælpe os med. Det havde de slet ikke lov til, når vi er bosat i udlandet (selvom vi er danske statsborgere, arbejder i Danmark og skulle vies i Danmark). Deres bedste forslag var at finde en præst/kordegn i vores sidste bopælssogn, som ville foretage ændringen.
Jeg kontaktede så en kordegn i Albertslund, men de kunne ikke foretage ændringen, da vi har varigt domicil i udlandet. De kunne heller ikke udtale sig om, hvorvidt kombinationen kunne lade sig gøre, da dette ikke kan undersøges uden en egentligt sagsbehandling.
Så søgte vi igen Skatteverket, men denne gang om at kombinere vores fulde navne, så jeg i stedet ville få to mellemnavne og min mands efternavn. Dette ville de dog heller ikke, da man åbenbart ikke må have et dobbelt mellemnavn.

JAMEN SERIØST DA? Kan man virkelig ikke tage hinandens navne, når man bliver viet, bare fordi man har valgt at bo i Sverige???

- Skatteverket: nej til kombinationen med min mands mellemnavn som mit efternavn
- Folkeregisteret: må ikke ændre, når man bor i udlandet
- Kordegn: må ikke ændre, når man var varigt domicil i udlandet
- Skatteverket: nej til kombinationen til trods for at jeg denne gang ville tage hele min mands navn!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar